Friday, September 08, 2006

Bacaan Di Waktu Pagi Dan Sore.

" Kami telah memasuki waktu sore, kerajaan milik Allah, segala puji bagi Allah. Tiada Tuhan kecuali Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu baginya. Baginya kerajaan dan bagiNya pujian. Dialah Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Wahai Tuhan, aku mohon kepadaMu kebaikan di malam ini dan kebaikan sesudahnya. Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan malam ini dan kejahatan sesudahnya. Wahai Tuhan, aku berlindung kepadaMu dari kemalasan dan kejelekan di hari tua. Wahai Tuhan, aku berlindung kepadaMu dari siksaan di neraka dan kubur."

…Bila Nabi SAW. Menginjak waktu pagi, beliau membaca: " kami telah masuk waktu pagi dan kerajaan hanyalah milik Allah…" (HR. Muslim 4/2088)

" Ya Allah, dengan rahmat dan pertolonganMu kami memasuki waktu pagi, dan dengan rahmat dan pertolonganMu kami memasuki waktu sore. Dengan rahmat dan pertolonganMu kami hidup dan dengan kehendakMU kami Mati. Dan kepadaMU kebangkitan."

Di waktu sore:
" Ya Allah, dengan rahmat dan pertolonganMu kami memasuki waktu sore, dan dengan rahmat dan pertolonganMu kami memasuki waktu pagi. Dengan rahmat dan pertolonganMU kami hidup dan dengan kehendakMu kami mati. Dan kepadamulah tempat kembali." (HR. Tirmidzi 5/466).

No comments: